Straty Zyngi to kłopot dla Facebooka
Patrząc na opublikowane wyniki Zyngi, twórcy popularnych gier społecznościowych takich jak FarmVille, Zynga Poker czy CityVille dedykowanych na Facebooka nie można patrzeć optymistycznie na ten biznes i na całego Facebooka. Kurs akcji Zyngi wyniósł wczoraj 3,15$, a kapitalizacja 2,3 mld $ wobec ceny z oferty publicznej z grudnia zeszłego roku wynoszącej 10$ za akcję i kapitalizacji na poziomie 9 mld $ . Obecne wyniki Zyngi są co najmniej szokujące i zagrażają stabilności tego modelu biznesowego.
Zynga tłumaczy się, że ludzie spędzają mniej czasu na gry w sieci, a to oznacza mniejszą sprzedaż wirtualnych gadżetów. Przychody z użytkownika spadają szybciej, niż firma to przewidziała. Liczba graczy, którzy codziennie grają w gry Zyngi, wzrosła o 23 proc., do 72 mln osób. Ale na każdym z graczy firma zarabia coraz mniej pieniędzy. Spada również zainteresowanie dotychczasowymi hitami Zyngi takimi jak np. FarmVille.
To spowodowało stratę w wysokości 22,8 mln $ przy przychodach 332 mln $. Wartość akcji Zyngi , które na zamknięciu sesji w USA w środę kosztowały 5,08$ spadła o 40% do 3$ w handlu posesyjnym. Co więcej, spółka obniżyła znacząco swoje prognozy na bieżący rok: zysk na akcję zamiast 23-29 centów ma wynieść 4-5 centów.
Bardzo słabe wyniki Zyngi uderzają w Facebooka. Aż 12 proc. przychodów Facebooka pochodzi od Zyngi głównie dzięki prowizjom od transakcji w grach i reklamie. Facebook odnotował stratę netto w wysokości 157 mln $, przy przychodach na poziomie 1,18 mld $, które ledwo przekroczyły oczekiwania analityków. Akcje Facebooka spadły do poziomu poniżej 25$.
Facebook podobnie jak Zynga może pochwalić się ciągłym przyrostem użytkowników. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników wzrosła do 955 mln na 30 czerwca 2012 roku i była większa o 29 proc. rok do roku. Dzienna średnia liczba aktywnych użytkowników wyniosła 552 mln w czerwcu 2012 roku i była większa o 32 proc. rok do roku. Liczba użytkowników korzystających z Facebooka w wersji mobilnej wzrosła o 67 proc. do 543 mln na 30 czerwca 2012 w ujęciu rocznym.
Zdaje się, że Zynga powinna przemyśleć swój model biznesowy. Użytkownicy narzekają na błędy w grach i ich „wysypywanie się”, a także podobne scenariusze. W każdej grze pojawia się konieczność zakupu tokenów, kredytów czy energii. Także znudzenie Facebookiem daje znać w niektórych grupach wiekowych.
Facebook z kolej mimo wzrostu wskaźników na poziomie przychodów, a także liczby użytkowników ma nadal problemy z generowaniem zysków. Taki stan rzeczy opisywałem już w poprzednich wpisach:
Facebook przed debiutem na NASDAQ. Co dalej?
Po debiucie Facebooka. Trzy sposoby na zwiększenie przychodów
Nie sądzę również aby poprawa mogła nastąpić stosunkowo szybko.
Najnowsze komentarze